sobota, 20 kwietnia, 2024

Wąskotorówka Sochaczew – Stacja Muzeum – Nowości na wiosnę 2017

Wąskotorówka Sochaczew zamknęła udany sezon regularnych wyjazdów, z kolejki skorzystało blisko 12 tysięcy podróżnych. Był to też pierwszy od dawna sezon z regularnymi przejazdami w niedzielę, odbywały się one od czerwca aż do końca września.

Zarządzający kolejką mają jednak świadomość, iż konkurencja nie śpi. Rozwija się Kolej Rogowska, prężnie działają też inne kolejowe instytucje, jak Parowozownia Skierniewice. Dlatego nie można stać w miejscu.

Podczas ostatniej konferencji z udziałem przedstawicieli Kampinoskiego Parku Narodowego można było posłuchać o kierunkach, w których podążą zmiany oferty sochaczewskiej Stacji Muzeum.

Bardzo istotną zmianą, która była już awizowana acz nie została do tej pory zmaterializowana, jest wprowadzenie do regularnego ruchu prawdziwego parowozu. Ostatnie informacje wskazują, iż dzięki pozyskaniu 500 tys. zł dotacji, remont szczęśliwie dobiegnie końca i klasyczny parowóz zobaczymy na szlaku już na początku sezonu. Byłaby to niebagatelna zmiana produktu, w okolicach Warszawy tylko Kolej Rogowska oferuje podobny standard.

Wkrótce planowane jest też uruchomienie informacji turystycznej w budynku muzeum. Byłoby to bardzo pożądane w kontekście popularyzacji wiedzy o innych atrakcjach w regionie Sochaczewa i Bzury. Warto nadmienić choćby wspomniany Kampinoski Park Narodowy, spływy kajakowe Bzurą z Łowicza czy Moto Przystani, jak również Park Rozrywki Julinek. Godne uwagi jest także Muzeum Pola Bitwy nad Bzurą i mini kolekcja replik pojazdów z II wojny światowej, którą możemy zobaczyć w Chabrowym Dworku.

Wielką zaletą sochaczewskiej wąskotorówki jest też położenie muzeum. Można do niego wygodnie dojechać koleją. Obecna struktura właścicielska i zaangażowanie grupy PKP winno pomóc w wypracowaniu specjalnej oferty przewozowej tj. biletu łączonego lub specjalnej zniżki handlowej dla grup czy turystów indywidualnych. Duże możliwości dają przede wszystkim turystyka szkolna. Mogłaby z łatwością wypełnić dodatkowe kursy w trakcie tygodnia w czerwcu i wrześniu. Nie jest tajemnicą, że koszt dojazdu jest zawsze dla tego typu grup istotnym czynnikiem. W tym przypadku wąskotorówka ma swój poważny atut w rękawie.

Coraz lepsze relacje z Kampinoskim Parkiem Narodowym powinny także pomóc w rozwoju oferty. Potencjalne wydłużenie trasy, czy wpisanie wąskotorówki w nowo tworzoną dydaktyczną ofertę KPN wydaje się strzałem w dziesiątkę.

Inspirujący może być też sukces projektów drezynowych. Zarówno drezyny bieszczadzkie jak i Drezyny Białowieskie bardzo dynamicznie się rozwijają. Kolejka w Sochaczewie ma wszelkie dane ku temu by skutecznie uruchomić projekt Kampinowskich Drezyn, byłoby to doskonałe uzupełnienie obecnej oferty.

Nowy sezon winien też przynieść nowe ekspozycje stałe w Centrum Edukacji Turystycznej i budynku stacji. Dziś ten element jest nieco ubogi. Wielkim polem do popisu są też gadżety, wiemy iż gro dochodów takich instytucji jak kina czy parki rozrywki pochodzi właśnie z ich sprzedaży. Tematyka kolejowa jest tak popularna, że mogłaby zapewnić stabilne źródło dochodów dla potrzeb finansowania kolejnych prac nad rekonstrukcją taboru.

Stacja Muzeum posiada w swojej kolekcji prawdziwe skarby. Cieszy, iż pracujące tam osoby widzą potencjał a także słabości dzisiejszego produktu, to dobrze rokuje na przyszłość. Czekamy z niecierpliwością na korzystne zmiany już od początku sezonu wiosna 2017.

Może Cię również zainteresować

Bądź na bieżąco

5,032FaniLubię
0ObserwującyObserwuj
0ObserwującyObserwuj

Najnowsze