czwartek, 28 marca, 2024

Plaża Świder ujście do Wisły – pięknie 🙂

Dużo mniej uczęszczane miejsce, plaża nad Świdrem u ujścia do Wisły to miejsce niezwykłe. Możemy tu pospacerować, zorganizować piknik, w lecie popłyniemy Świdrem całkiem wartkim nurtem.

Plaża nie jest tak popularna jak miejska plaża w Otwocku / Józefowie, głównie ze względu na to, że dostęp do niej nie jest tak komfortowy. Nie ma tu też infrastruktury, toalet czy boisk. Zakupy możemy zrobić w oddalonej o kilkaset metrów stacji PKN Orlen.

Jednak dla miłośników odosobnienia i pięknych widoków, wyprawa do Górek na pewno będzie warta poświęconego czasu. Jesienią znajdziemy tu pękną rewię kolorów. Czerwienie, żółcie a także kolorowe owoce leśnych drzew zaciekawią fanów fotografii.

Do plaży mamy dostęp z dwóch stron Świdra. Łatwiejszy logistycznie jest ten od strony Warszawy, czyli prawego brzegu Świdra. Dojeżdżamy samochodem do miejscowości Górki, skręcamy z drogi krajowej nr 801 pierwszy skręt w prawo, dalej cały czas prosto. Przy większym skrzyżowaniu w Górkach skręcamy w prawo i jedziemy jeszcze jakieś 100-200 metrów. Tu po prawej stronie możemy zostawić samochód. Wejście na ścieżkę do plaży znajduje się po drugiej stronie drogi, na przeciw gospodarstwa pod numerem Górki 16.

Ścieżką idziemy około 5-7 minut, mijając po lewej stronie boisko do piłki nożnej. Droga doprowadzi nas do Świdra około 100 metrów od ujścia do Wisły.

Ujście rzeki to piękny widok. Świder płynie dość wartko i jest tu dość szeroki. U samego ujścia rozwidla się na dwie odnogi opływając kępę na której znajduje się plaża. By na nią dotrzeć trzeba przejść rzekę. Będąc po jej prawej stronie jest to nieco trudniejsze. Szczególnie jesienią i wiosną woda jest zimna, choć jej głębokość to mniej więcej 50 cm. Są tu jednak mini dołki gdzie może być głębiej. Szukając najlepszego brodu kierujmy się nanosami piasku, tam zawsze jest płycej.

Dużo łatwiej dostać się na Kępę z lewego brzegu, Świder jest tu dużo płytszy i za razem węższy.

Na kępie gniazdują ptaki. Nie należy ich płoszyć, w zamian odwzajemnią się pięknym śpiewem. Mamy tu kilka wielkich, przyniesionych przez Wisłę drzew. To doskonałe miejsce do zabawy dla dzieci, można się wspinać do woli.

Jeżeli nie planujemy wchodzić na Kępę, to kawałek ładnej plaży znajdziemy nieco dalej po prawej stronie.

Świder jest rzeką czystą i kąpiel w nim nie stanowi niebezpieczeństwa. Kusi też kajakarzy, choć nie jest rzeką łatwą.

Ciekawe czy w tej okolicy również doczekamy się jakiejś namiastki infrastruktury, podobnie jak to ma miejsc na plaży miejskiej nad Świdrem lub nowo powstałej plaży romantyczna na Wawrze. Podstawową zaletą tego miejsca jest jednak natura i piękne widoki.

Krótki film z plaży nad Świdrem u ujścia do Wisły znajdziemy na You-Tube.

Zachęcamy do weekendowych spacerów nad Wisłą, a w sezonie letnim może skusi nas możliwość kąpieli. Możemy przyjechać tu też rowerem. Stacje w Otwocku są nieodległe, podobnie prom z Konstancina/Gasswów, który dopływa do pobliskiego Karczewa.