wtorek, 30 kwietnia, 2024

Rowerem wokół lotniska Okęcie +kilka atrakcji po drodze

Jedna z najciekawszych tras rowerowych w okolicach Warszawy. Infrastruktura rowerowa w okolicach lotniska Okęcie wciąż się poprawia. Wkrótce będzie niemal idealna. Trasa do polecenia szczególnie dla fanów lotnictwa, ale nie tylko.

Pełna opcja, czyli okrążenie lotniska Okęcie to ponad 25 kilometrów, trasa łatwa, pokonamy ją bez większego wysiłku. Możemy wybrać kilka jeszcze prostszych wariantów, w sam raz dla młodszych dzieci.

Polecamy start z okolic skrzyżowania ulic 17 Stycznia i Żwirki Wigury. Jedziemy 17 Stycznia w kierunku lotniska Okęcie, za moment skręcamy w ulicę Wirażową. Jest to jedyny na całej trasie kilkusetmetrowy fragment, który pokonujemy regularną jezdnią. Za chwilę wjeżdżamy na nową rowerową ścieżkę i widzimy przed sobą, po prawej stronie, pierwszą super atrakcję Fort Zbaraż. Dziś jest to miejsce odwiedzane głównie przez wędkarzy, zimą jest tu ciekawa ślizgawka, ćwiczą tu też nurkowie. Możemy tu chwilę odpocząć czy zrobić ciekawe zdjęcia.

Dalej kierujemy się ścieżką rowerową. Po przejechaniu kilkuset metrów po prawej stronie mamy kolejny potencjalny postój, punkt widokowy na wzniesieniu po skręcie w ulicę Gorzkiewki (w google maps – punkt widokowy lotnisko Okęcie). Z tego miejsca możemy oglądać i fotografować lądujące samoloty, aczkolwiek są pewne utrudnienia głównie ze względu na ogrodzenie, które nieco przeszkadza, szczególnie naszym najmłodszym pociechom.

Kierujemy się dalej prostą ścieżką rowerową, mijamy Cargo i po przejechaniu około półtora kilometra mamy kolejny ciekawy punkt obserwacyjny. Tutaj obejrzymy startujące na niskiej wysokości samoloty. Szczególnie warto przyjechać tu w godzinach startu samolotów szeroko kadłubowych 787 Dreamliner LOTu, Emirates, Qatar czy Air China. Z racji ich ciężaru są w tym miejscu najniżej i najbliżej obserwujących. Tutaj zrobimy najpiękniejsze zdjęcia podwozia samolotów.

Kolejny odcinek to około 6 kilometrów ulicą Wirażową przez Ośrodek Działkowy Paluch do schroniska na Paluchu. To miejsce niezwykłe, choć wizyta w nim to wielkie przeżycie nawet dla osób o twardym sercu. Za schroniskiem mamy kolejne miejsce obserwacji samolotów. Choć ogrodzenie w tym miejscu przeszkodzi nam w robieniu zdjęć, to jednak warto je zaliczyć.

Z Palucha do Górki Spotterskiej dojedziemy wzdłuż obwodnicy i dalej ulicą Wykusz. Ten odcinek to nie więcej niż 3 kilometry. Górka Spotterska to miejsce niemal kultowe dla fanów lotnictwa. W tym miejscu warto być szczególnie w sobotę w godzinie lądowań największych samolotów. Ze spotterskiej górki w moment dojeżdżamy do zajezdni tramwajowej na ul. Krakowskiej, stąd dostaniemy się do centrum miasta.

Jeżeli jednak chcemy domknąć naszą pętlę wokół lotniska jedziemy dalej wzdłuż ulicy Krakowskiej. Po około kilometrze mijamy Instytut Lotnictwa, gdzie już 13 października kolejna noc w Instytucie Lotnictwa, z idealną okazją na zdjęcia lotniczych maszyn z najbliższej odległości.

Krakowską jedziemy do skrzyżowania z 17 Stycznia, tu skręcamy w prawo, po około 2 kilometrach dojedziemy do Biurowca Polskich Linii Lot. Za biurowcem mamy także mały kameralny staw, miejsce w sam raz na odpoczynek. Zwykle przy biurowcu LOT mamy możliwość zrobić sobie zdjęcie z symbolicznymi instalacjami celebrującymi nowe połączenia długodystansowe LOT – tak było w przypadku Seulu i Pekinu.

Od tego miejsca pozostaje ledwie kilkaset metrów do początku naszej pętli, czyli skrzyżowania ulic Żwirki Wigury i 17 Stycznia. Naszą uwagę zwracają prowadzone prace nad kolejnymi odcinkami dróg rowerowych na ulicy Żwirki i Wigury. Już na wiosnę ścieżki rowerowe z tego miejsca doprowadzą nas do Pól Mokotowskich. W ten sposób nasza wyprawa będzie mogła być wydłużona o kolejne kilka kilometrów.

Trasę możemy też odpowiednio skrócić ruszając z Krakowskiej do Palucha via Spotterska Górka lub pojechać ze skrzyżowania Żwirek z 17 Stycznia via Fort Zbaraż do punktu widokowego za Cargo. Jadąc w stronę lotniska i dalej ulicą Bennetta wracamy do punktu startu. Możliwości mamy naprawdę wiele. Dla osób podróżujących kolejami regionalnymi jest też opcja startu ze stacji kolejek Warszawa Służewiec bądź Warszawa Okęcie. W ostatnim przypadku mali fani kolei mają możliwość obejrzeć manewrowanie pociągów towarowych ze znajdującego się powyżej obwodnicy przejścia dla pieszych.