czwartek, 25 kwietnia, 2024

Mazowiecki Park Krajobrazowy – 26 czerwca dodatkowo piknik forteczny w Dąbrowieckiej Górze

Kolejne ciekawe miejsce pod Warszawą, które powinien zaliczyć każdy aktywny mieszkaniec stolicy. Dodatkowo już w tą niedziele 26 czerwca, w sercu lasu na odrestaurowanych bunkrach odbędzie się piknik forteczny z masą ciekawych atrakcji dla dzieci.

Ta część Mazowieckiego Parku Krajobrazowego kryje w sobie kilka wspaniałych i urokliwych miejsc, jest też idealną opcją na różnego rodzaju wycieczki rowerowe. Fani fotografii znajdą tu również raj dla siebie, śródleśne jeziora, bunkry, piaszczyste polany, naprawdę jest w czym wybierać.

Jeżeli nie dysponujemy autem, możemy z łatwością zrealizować tą weekendową wycieczkę korzystając z Kolei Mazowieckich, jedziemy do stacji Otwock, lub dalej z przesiadką do Pogorzeli. Częstotliwość kursowania pociągów do stacji Otwock jest dużo większa więc możemy przyjąć tę opcje za korzystniejszą. W tym przypadku kierujemy się do ulicy Andriollego i dalej jej przedłożeniem, jadąc cały czas prosto dotrzemy do Bazy Edukacyjnej Torfy przy jeziorze o tej właśnie nazwie. Tutaj dzieci mogą przejść ścieżkę edukacyjną – Łabędzia i zaznajomić się z florą i fauną parku, duże wrażenie robi też samo jezioro.

Po zwiedzaniu jeziora możemy się też udać w kierunku tzw kamienia leśnika, jest to obiekt z lat 30 z ciekawym przesłaniem, skłaniającym do zadumy. Ludowe powiedzenie „nie będzie nas będzie las” dobrze oddaje jego sens. Kolejnym przystankiem na naszej trasie będą bunkry na Dąbrowieckiej Górze, jedziemy w kierunku – „za kamieniem leśnika” po ok 1,5 km dotrzemy do rozwidlenia dróg gdzie skręcamy w prawo, po około 200 metrach zobaczymy po lewej stronie piaszczystą polanę. Dosłownie chwile dalej nieco w głębi znajduje się pierwszy i największy bunkier Regelabau 514, to tutaj odbędą się główne wydarzenia pikniku. Dalej za bunkrem około 100-200 metrów w głąb znajduje się kolejny mniejszy obiekt, stanowiący element osłony swojego większego brata. Tu zaś toczą się intensywne prace mające na celu rekonstrukcje obiektu, powinny zakończyć się już nie długo, wtedy zespół bunkrów w Dąbrowieckiej Górze będzie jeszcze większą atrakcja dla weekendowych turystów, zapewne aktywność grup rekonstruktorskich też skokowo się zwiększy.

Ciekawym miejscem na odpoczynek i nabranie sił lub zabawę z dziećmi jest okoliczna piaszczysta polana, nieco przypominająca nam nadmorskie wydmy.

Wracamy do Otwocka inną drogą, jadąc na pierwszym leśnym skrzyżowaniu na wprost dotrzemy w okolice rezerwatu Torfy, po czym skręcając w lewo jesteśmy na przedłużeniu ulicy Andriollego.

Bardziej zaprawieni w bojach turyści mogą też dodać do trasy odwiedzenie mniejszych jeziorek torfowych, które znajdują się przy wjeździe do lasu od strony Janowa. W tej opcji możemy przy kamieniu leśnika pojechać w kierunku odwrotnym do tego który prowadził nas do bunkrów. W okolice jezior prowadzi też czarny szlak rowerowy z rezerwatu Torfy.

Serdecznie polecamy weekendowy wypad pod Warszawę, można go też z łatwością powiązać ze zwiedzaniem Otwocka, uczestnictwem w pikniku fortecznym lub zaplanowanym na 31 lipca Świecie Pomidora w Janowie, szykuje się namiastka hiszpańskiej la tomatiny.

Krótki film pokazujący większy ze schronów w Dąbrowieckiej Górze, a także pobliską przepiękną piaszczystą polanę.